طبق ابلاغ انجمن صنفی صنعت تایر به تولیدکنندگانِ عضو انجمن، تایرسازان داخلی مجاز به صادرات ۱۰ درصد تایر سواری تولیدی و ۳۰ درصد تایرهای کشاورزی و راه‌سازی و صنعتی شدند.

به گزارش ایسنا، چند ماه است که موضوع درخواست آزادسازی صادرات مازاد تولید تایرها از سوی فعالان این صنعت مطرح شده است؛ آن‌ها معتقدند که در شرایط فعلی که میزان تولید برخی اندازه‌ها و انواع تایر از میزان مصرف کشور بیشتر است، در صورتی که صادرات- ولو به صورت محدود- آزاد نشود، فاقد توجیه خواهد بود.

تولید مازاد نیاز بازار و نبود تقاضای متناسب با این حجم از تولید، سبب انباشت برخی سایز تایرها شده است؛ لذا در این راستا فعالان این صنعت راه‌حل موجود برای معضل تایرهای رسوب‌ شده را صدور اجازه صادرات تایرهای مازاد می دانند.

طبق آمار، میزان تولید در ۱۰ ماهه ابتدایی سال گذشته برابر کل تایر تولیدی در سال ۱۳۹۸ بوده و همه انواع تایرها را شامل شده است و این روند افزایش تولید تا پایان سال ۱۳۹۹ و از ابتدای سال ۱۴۰۰ هم ادامه‌دار بوده است.

با توجه به افزایش تولید تایرها و با توجه به اینکه تایرهای سواری انواع گوناگونی دارد و هر اندازه تایر برای تعدادی از خودروها قابل استفاده است (تایر خودروها با شاسی‌های بلند که خود دارای چند سایز است، مناسب خودروهای پژو، پراید و… نیست و بالعکس) بنابراین زمانی که تولید از میزان حجم مصرف عبور می‌کند، معمولا به تولیدکنندگان مجوز صادرات داده شود.

سال‌های گذشته، تایر خودروهای شاسی‌بلند وارد می‌شدند اما اکنون تولیدکنندگان داخلی ادعا دارند که با دانش فنی داخلی، در این امر خودکفا شده‌اند و معتقدند که در صورت امکان صادرات، می‌توان بازار گشایی در خارج از کشور داشت. ضمن اینکه صادرات مازاد تولید، انگیزه‌ای برای تولیدکننده است که بتواند همچنان تولید را ادامه و توسعه دهد.

بنابراین به دنبال اینکه چند ماهی است موضوع آزادسازی صادرات تایر به دفعات از سوی فعالان و تولیدکنندگان صنعت تایر درخواست شده است، در نهایت انجمن صنفی صنعت تایر اطلاعیه‌ای به تولیدکنندگان زیرمجموعه خود ابلاغ کرده که ضمن آن اعلام شده که صادرات بخشی از محصولات تولیدی مجاز و آزاد شده است.

در این ابلاغیه آمده است:

پیرو تصمیمات ستاد تنظیم بازار و پیگیری‌های صورت گرفته، در نهایت براساس تصویب شورای عالی صادرات، شرکت‌های تولیدکننده تایر مجاز هستند ۱۰ درصد تایر سواری تولیدی و همچنین ۳۰ درصد تایرهای کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی تولیدی خود را صادر کنند.

لینک خبر